microbit

De MicroBit

1. Starten met de micro:bit

The Micro Bit is een minicomputer wat is ontwikkeld voor het onderwijs in Engeland. Je kunt het ook schrijven als micro:bit. In deze cursus schrijven we gewoon microbit.

De microbit wordt ook wel een board genoemd. Een board is van origine eigenlijk een printplaat. De microbit is ook een printplaat met onderdelen erop.

https://images.computational.nl/galleries/microbit/2017-11-05_11-43-50.png

Om ermee te kunnen werken wordt de microbit met een USB-kabel gekoppeld aan de computer. Hierna ben je in staat om code, die je o.a. kunt maken op deze website, over te zetten op het board.

De micobit moet worden geprogrammeerd anders doet het niets. Je kunt deze programmeercode op verschillende manieren maken. Wij starten met met behulp van codeblokken.

https://images.computational.nl/galleries/microbit/2017-11-20_20-23-01.png

2. Een flashing vierkant maken.

We gaan starten met onze eerste code. Ga met Firefox of Chrome naar deze website en maak eerst een nieuw project aan.

https://images.computational.nl/galleries/microbit/2017-11-23_11-41-06.png

Geef het project daarna een logische naam.

Begin nu met de code.

In heb blauwe segment kun je de blokken de hele tijd en toon lichtjes (leds) vinden. De leds kun je aan of uitzetten. Hieronder zie je dat er een zogenaamd flashing square (oplichtend vierkant) wordt opgebouwd.

https://images.computational.nl/galleries/microbit/2017-11-20_20-40-18.png

 

3. De code uploaden

Zodra de code gereed is kun je deze uploaden. Klik hiervoor op downloaden.

https://images.computational.nl/galleries/microbit/2017-11-21_13-30-12.png

Je krijgt dan deze melding van de site:

https://images.computational.nl/galleries/microbit/2018-11-26_11-24-07.png

Je slaat de code die je net gekregen hebt op in het mapje 'Downloads'.

https://images.computational.nl/galleries/microbit/2017-11-21_13-31-14.png

Het mapje is te vinden in Firefox door te klikken op het downloadpijltje en daarna op het mapje.

https://images.computational.nl/galleries/microbit/2017-11-21_13-33-35.png

Hierna sleep je de code naar de microbit.

https://images.computational.nl/galleries/microbit/2017-11-21_13-26-29.png

4. Vuur, water en spons

We gaan de game vuur, water en spons maken. Vuur dood het water, water dood de spons en spons dood het water. Begin als volgt. Sleep het blok on naar het codeveld. Plaats daarin vanuit de Variabelen sectie een variabele met de naam 'weapon' in het on-blok.

https://images.computational.nl/galleries/microbit/2018-11-26_11-34-37.png

Koppel daaraan pick random en stel deze in tot 2. 

https://images.computational.nl/galleries/microbit/2018-11-26_11-35-31.png

Het item (een variabele) stel je in op een weapon.

https://images.computational.nl/galleries/microbit/2017-11-21_15-28-26.png

We gaan nu een zogenaamd if blok plaatsen. Dit houdt het volgende in. Als het wapen gelijk is aan 0 dan moet het plaatje gelijk worden aan een vuur. Plaats ook het lichtjesblok in het if-blok.

Kijk goed naar de kleuren waar alles vandaan komt. We gaan niet alles uitleggen. Probeer het zelf uit te puzzelen.

https://images.computational.nl/galleries/microbit/2017-11-21_15-40-08.png

5. Een lichtgevoelig muziekinstrument maken - 1

Het doel van deze les is een muziekinstrument maken wat reageert op licht. De microbit kan namelijk de hoeveelheid licht meten. We zullen demonstreren hoe.

Maak een nieuw project. Noem dit project light-sensitive music en plaats eerst de volgende code op de microbit.

https://images.computational.nl/galleries/microbit/2017-11-23_11-18-04.png

Als je nu met een lichtbron (bijvoorbeeld de zaklamp van je telefoon) op de microbit schijnt dan zie je het lichtniveau verschijnen. Bij vol licht zijn alle ledjes aan.

https://images.computational.nl/galleries/microbit/2017-11-23_11-21-32.png

6. Een lichtgevoelig muziekinstrument maken - 2

We zullen dit nu gaan koppelen aan een koptelefoon.

Kies onder variabelen een nieuwe variabele en wijzig de naam daarvan in light.

https://images.computational.nl/galleries/microbit/2017-11-23_12-03-54.png

Je kunt de variabele vervolgens weer weggooien maar je bent nu wel in staat om de volgende code te maken.

https://images.computational.nl/galleries/microbit/2017-11-23_12-38-22.png

Met behulp van de rechtermuisknop kun je blokken ook dupliceren.

De code voor de muziek

We maken nu eerst een als-dan-anders blok aan. Dit werkt als volgt: als iets waar is dan wordt de code uitgevoerd in het dan-blok en anders de code in het anders-blok.

https://images.computational.nl/galleries/microbit/2017-11-23_12-42-39.png

Wat moet nu waar zijn? We gaan het lichtniveau meten en daarvoor hebben we een kleiner-dan blok nodig. Als iets kleiner is dan een bepaalde waarde wordt het dan-blok uitgevoerd.

https://images.computational.nl/galleries/microbit/2017-11-23_12-46-30.png

Plaats dit blok in het als-dan blok.

https://images.computational.nl/galleries/microbit/2017-11-23_12-48-32.png

Wat moet nu kleiner zijn? Het lichtniveau in de variabele light. We stellen dit in op kleiner dan 25. In het dan-blok stellen we vervolgens in dat de toon C moet worden gespeeld. Als het niet kleiner is dan 25 moet het de toon G worden. De tonen vind je in het muziekblok.

https://images.computational.nl/galleries/microbit/2017-11-23_12-54-39.png

Plaats de code nu op de microbit.

7. Een koptelefoon aansluiten

We zullen nu eerst een koptelefoon aansluiten om het effect hoorbaar te maken. Pak een koptelefoon en sluit deze als volgt aan.

https://images.computational.nl/galleries/microbit/2017-11-23_13-58-13.png

De rode draad (of andere kleur) plaats je op de ground (zie de letters GND op de microbit) en de gele draad op poort 0. Op de foto zie je hoe dit op de aansluiting van de koptelefoon moet worden aangesloten.

Zet de koptelefoon nu op en koppel de microbit los van de computer. Koppel een voeding aan de microbit en kijk wat er gebeurt als je met een lichtbron op de ledjes schijnt. Dit gaat het handigste door met de zaklampfunctie van je telefoon erop te schijnen (om de telefoon te mogen gebruiken heb je eerst toestemming van de docent nodig). Je kunt ook je hand over de microbit houden om de lichtinval lager te maken.

https://images.computational.nl/galleries/microbit/2017-11-23_14-12-35.png

 

 

8. Een lichtgevoelig muziekinstrument maken - 3

We willen nog meer. We willen nu verschillende geluidsniveau's realiseren, naarmate het lichtniveau hoger wordt. We kunnen dat doen met het volgende blok.

https://images.computational.nl/galleries/microbit/2017-11-23_14-41-06.png

Dit betekent het volgende:

  • Als de variabele light kleiner is dan 25, speel dan toon C
  • Als de variabele light kleiner is dan 50, speel dan toon D
  • speel anders toon G.

Hoe krijg je in het groene als-anders blok ook nog een anders-als blok? Dat gaat als volgt:

Klik in het groene als-dan blok op het sterretje. In het venster wat dan volgt kun je een zogenaamde else-if (als-anders) blok toevoegen.

https://images.computational.nl/galleries/microbit/2017-11-23_15-18-30.png

 https://images.computational.nl/galleries/microbit/2017-11-23_15-21-20.png

Uiteindelijk ziet het hele blok er zo uit. Je ziet dat we in de tweede voorwaarde de variabele light op kleiner dan 50 hebben ingesteld.

https://images.computational.nl/galleries/microbit/2017-11-23_15-30-21.png