1. Starten met 3D tekenen
In deze cursus gaan we een start maken met 3D tekenen en 3D printen. Een 3D-printer is een apparaat dat op basis van digitale "bouwtekeningen" (computerbestanden) driedimensionale objecten kan produceren. Dit gebeurt door het object laag na laag op te bouwen.
Voor het ontwerpen van deze objecten ga je leren werken met Google Sketchup Make, de gratis versie van Sketchup. Je kunt het online openen via deze link:
https://www.sketchup.com/products/sketchup-for-web
Klik op "Start Modeling". Kies voor aanmelden met google en log in met je edictum account!
In deze lessen gaan we beginnen met het maken van een huis.
2. Een template kiezen
Als je Sketchup hebt opgestart, open je een nieuw project (create new) en kies je het Template meters.
Bij Model info kun je kijken of je het goed gedaan hebt. De model info is te vinden bij het i-tje aan de rechterkant van het scherm, zie onderstaande foto. Zorg ervoor dat de instellingen precies zo staan, bij alle projecten in Sketchup.
Verwijder vervolgens de man door hem te selecteren en op delete te drukken. Je kunt zien dat je bent geselecteerd doordat er een blauwe belijning omheen komt.
Je bent nu helemaal klaar om te starten met je eerste tekening.
3. Een blok maken
Voor het tekenen van je eerste drie-dimensionale blok moet je eerst leren om te tekenen met de muis. Kies eerst voor de rectangle. Teken daarna de rechthoek zoals in onderstaande afbeelding.
Begin in de oorsprong (Origin) met tekenen.
Heb je ook de afmetingen gezien aan de rechteronderkant? Het blok moet ongeveer 2 x 4 meter zijn. Zie je geen meters maar inches, dan moet je dit bij model info aanpassen (dit staat hierboven uitgelegd).
4. Een huis maken
De volgende stap is het maken van een huis met een dak. Maak eerst een blok door gebruik te maken van de push/pull tool. Trek het blok omhoog tot ongeveer 1 meter.
Maak vervolgens het dak door eerst met de pen (Line tool) van het midden van het blok tot de andere kant te tekenen.
Trek met de Move tool het dak omhoog. Let erop dat de stippellijn die nu te zien is blauw is (zie pijl in de afbeelding). Dat betekent dat het dak evenwijdig loopt met de blauwe, precies verticale, lijn. Op die manier weet je dat het dak recht omhoog wordt getrokken.
5. De viewtoetsen
Ga nu eerst het project goed bekijken. Dit kun je doen op drie manieren. Selecteer eerst de Orbit tool.
Met de Orbit tool kun je het object van alle kanten bekijken. Draai aan het muiswieltje om in- en uit te zoomen. Hou de shiftoets ingedrukt om de Orbit tool te verplaatsen. Probeer alles uit.
6. Het maken van een schoorsteen
Je gaat nu een schoorsteen maken. Teken eerst de zijkant van de schoorsteen precies op de zijkant van het dak zoals getoond in de afbeelding. Let goed op de kleuren van de lijnen. Blauw is verticaal, rood is horizontaal.
Trek daarna met de Pull tool de schoorsteen naar ergens in het midden van het dak. Met de Push tool kun je de schoorsteen daarna aan de andere kant aanpassen. Merk op dat er extra lijnen worden gevormd. Dat is niet erg. De extra lijnen kunnen we later met de Eraser tool gemakkelijk verwijderen.
Kijk naar onderstaand filmpje hoe je de schoorsteen moet maken:
7. Het inleveren van een gemaakt project in Google Classroom
Als je het huis klaar hebt dan exporteer je dit als een png bestand. Dit gaat als volgt. Geef je huis eerst een naam door op Untitled te klikken.
Klik vervolgens op het mapje Sketchup.
Geef nu je project de volgende naam:
Klik vervolgens op het mapje om te kunnen exporteren.
Klik vervolgens op EXPORT.
Exporteer nu als een png-bestand.
Dit bestand staat nu in de downloads. Upload dit naar Classroom.
Ga nu naar Classroom en klik in de opdracht. Je kunt nu je bestand toevoegen.
HHet bestand vind je in de map Downloads.